Wczytuję dane...

Topinambur - Prastare warzywo, superfood i adaptogen

Topinambur - Prastare warzywo, superfood i adaptogen

Przedstawiam Wam topinambur. Poznajmy wspólnie jego cudowne właściwości lecznicze.

Topinambur nazywany jest także ziemniakiem kanadyjskim albo słonecznikiem bulwiastym.To roślina pochodząca z Ameryki Północnej, którą do Europy sprowadził Krzysztof Kolumb. Należy do rodziny astrowatych i jest spokrewniony ze słonecznikiem zwyczajnym. Raz posadzony w ziemi może odrastać nawet przez 20 lat, ponieważ wyjątkowo dobrze znosi niesprzyjające warunki pogodowe np. bardzo niską temperaturę. Część jadalną rośliny stanowi jego bulwa, która zawiera dużą ilość składników odżywczych.

Topinambur ma najwięcej żelaza ze wszystkich warzyw korzeniowych, 3 razy więcej witaminy B niż marchew i ziemniaki. Zawiera przeciwutleniacze, takie jak witamina C, witamina A, witamina E. Flawonoidy, dzięki którym usuwa z organizmu aktywny tlen, inaczej wolne rodniki. Posiada makro- i mikroelementy w tym cynk, potas, wapń, selen. Znajdują się także pektyny, które usuwają z organizmu metale ciężkie i substancje radioaktywne.

 Jakie cenne substancje zawiera topinamburu?

Bulwa topinamburu ma 8 niezbędnych, egzogennych aminokwasów. Między innymi:

  • leucynę, która zaangażowana jest w budowę i utrzymanie w dobrej kondycji naszych mięśni,
  • lizynę, którą najczęściej dostarczamy do organizmu spożywając mięso, dlatego topinambur polecany jest dla wegetarian, wegan, frutarian itp.
  • melatoninę, która ma wpływ na prawidłowy rytmu dobowy snu i czuwania,  
  • tryptofan jest prekursorem serotoniny i melatoniny, polecany na bezsenność i dobre samopoczucie oraz pomaga w walce z depresją.

Inulina w bulwach topinamburu jest rodzajem oligosacharydu, jeśli dostarczymy ją do organizmu pełni szereg cennych funkcji, m.in.:

  • aktywuje bakterie Bifidobacterium i Lactobacillus, zwiększając w ten sposób liczbę wartościowych bakterii w jelicie grubym,
  • działa osłaniająco na wątrobę, która wchłania mniej cukru i soli do komórek,
  • zmniejsza poziom cukru we krwi i obniża wysokie ciśnienie,
  • blokuje wchłanianie węglowodanów, a ich nadmiar szybciej usuwa z organizmu.

 

Dlaczego warto, aby topinambur na stałe zagościła w naszej diecie?

To bardzo proste pytanie, a odpowiedź powinna przekonać i zachęcić wszystkich do jego regularnego spożywania.

Spożywanie topinambur i jego lecznicze właściwości:

  • Normalizuje metabolizm węglowodanów i tłuszczów w organizmie.
  • Zmniejsza i stabilizuje poziom cukru we krwi.
  • Skutecznie zapobiega starzeniu się komórek, usuwając z organizmu wolne rodniki.
  • Likwiduje stany zapalne w ciele, obniża cholesterol, trójglicerydy i lipoproteiny we krwi.
  • Zwiększa ogólną odporność organizmu. Polecany na stres fizyczny i psychiczny oraz na chroniczne zmęczenie organizmu.
  • Regeneruje tkanki, przywraca równowagę biologiczna organizmu, polecany przy ostrych i przewlekłych chorobach.
  • Wspaniały do zmineralizowania kości, chrząstek i stawów, polecany przy osteoporozie.
  • Stabilizuje pracę układu trawiennego.
  • Skutecznie chroni przez zatruciami pokarmem, alkoholem, narkotykami i innymi używkami. Bardzo sprawnie usuwa toksyny z wątroby oraz usuwa nadmiar żółci.
  • Zwiększa wchłanianie wapnia w jelicie i normalizuje metabolizm lipidów.
  • Obniża wysokie ciśnienie krwi, redukując ryzyko wystąpienia udaru.
  • Zapobiega tworzeniu się nowotworów.

Błonnik pokarmowy topinamburu nawilża jelita i likwiduje zaparcia oraz biegunki, reguluje perystaltykę jelit. Ponadto, rozpuszcza i usuwa toksyny z jelit.

Błonnik pokarmowy topinamburu, jest skuteczny w przypadku otyłości, zaburzeń przewodu żołądkowo-jelitowego oraz usuwa toksyn zalegające w uchyłkach jelitowych, reguluje pH żołądka.

Topinambur spożywany regularnie przez minimum 21 dni przeprowadza detox na poziomie komórkowym organizmu, normalizuje procesy metaboliczne komórek i mitochondriów.

 

Topinambur można przyrządzać na wiele sposobów:

Zamiennik ziemniaka

Ugotowane bulwy słonecznika mogą zastąpić tradycyjne ziemniaki, jako dodatek do dania głównego. Należy wiedzieć, że topinambur gotuje się dwa razy krócej niż ziemniaki.

Domowe frytki

Nie trzeba obierać skórki, wystarczy, że dobrze oczyścimy bulwy, pokroimy w słupki i usmażymy na dobrze rozgrzanym głębokim oleju.

Zupa krem

Do bulionu z warzyw dodaj ugotowany topinambur, doprawiamy i miksujemy wszystko blenderem na gładki krem.

Dodatek do sałatek i surówek

Topinambur można również spożywać na surowo, jako dodatek do pysznej i zdrowej sałatki.

Zmielenie bulwy

Idealną formułą jest zmielona bulwa topinamburu, którą można wygodnie odmierzyć i spożywać regularnie. Sproszkowaną bulwą można posypać każde danie. Dodać do wyciskanego soku lub smoothie. Jednak najprościej jest wymieszać odmierzoną porcję z ciepłą wodą i wypić.

Prebiotyk w kapsułkach

Ciekawym pomysłem są też gotowe kapsułki napełnione sproszkowanym topinamburem. Można je zabrać do pracy, w służbową podróż, połknąć, popić i zapomnieć do kolejnej porcji.

Prebiotyk roślinny z topinamburu spożywamy 2 razy dziennie - rano i wieczorem.

W czym pomaga topinamburu?

Spożywanie topinamburu zapobiega występowaniu i nasilaniu objawów większości chorób cywilizacyjnych. Jest niezwykle skuteczny w eliminowaniu takich dolegliwości jak:

niedokrwistość, choroby nerek i wątroby, zaburzenia żołądka, miażdżyca, zakrzepica żył, reumatoidalne zapalenie stawów, choroba popromienna, zaburzenie metabolizmu węglowodanów, choroby nowotworowe, atopowe zapalenie skóry, łuszczyca, choroby tarczycy, jelit i żołądka.

 

Bogactwo minerałów i witamin w topinamburze:

Minerały:

  • Potas: 429 mg
  • Magnez: 17 mg
  • Wapń: 14 mg
  • Sód: 4 mg
  • Cynk: 0,12 mg
  • Zawartość żelaza: 3,4 mg
  • Miedź: 0,14 mg
  • Fosfor: 78 mg
  • Mangan: 0,06 mg
  • Selen: 0,7 μg

Witaminy:

  • Witamina A: 20 jm
  • Beta-karoten: 12 μg
  • Witamina B1 (tiamina): 0,2 mg
  • Witamina B2 (ryboflawina): 0,06 mg
  • Witamina B3 (niacyna): 1,3 mg
  • Witamina B5 (kwas pantotenowy): 0,397 mg
  • Witamina B6: 0,077 mg
  • Kwas foliowy (witamina B 9): 13 μg
  • Witamina C: 4 mg
  • Witamina E: 0,19 mg
  • Witamina K: 0,1 μg

 

To co, przekonałam Was do zaprzyjaźnienia się z tą niepozorną i jeszcze niestety mało znaną bulwą?